אורחת לפרשת משפטים

תרצה דרדיק, מנהלת כספים ברשת אורחות חינוך

Food photo created by yanalya – www.freepik.com

"לא תבשל גדי בחלב אימו" (שמות כ"ג, יט)

במילים אלו חותמת התורה את מסכת החוקים בפרשת משפטים. פרשה בה מונחים אבני היסוד למשפט התורה ולעקרונות עליהם הוא מבוסס.

פרשת משפטים אהובה עלי במיוחד בשל הפרקטיות שבה. אני מרגישה שבה הגענו לתכל'ס – אחרי שנברא העולם, נבחרו האבות, הזדככו בנסיונות, ירדו למצרים, עלו ממנה, מדבר, ים סוף קבלת התורה ו—סוף סוף אני מגלה מה היא התורה בעצם. לאחר הלימודים העקיפים מדרכי האבות ופירושים שונים, יש לנו פה צווים ברורים לשליטת התורה על חיינו. אמירה ברורה וישירה איך ואיך לא לנהוג. אבות נזיקין, גניבה, שוחד, שלושה רגלים.

וכסיום להוראות האלו, החברתיות ברובן המכריע, וכחתימה עליהן, מופיע האיסור של בשר וחלב.

בקריאה ראשונית זה הפתיע. מה לכשרות המאכלים ולפרשה זו? מדוע נבחרה דווקא מצווה זו כסיום למסכת ההוראות? בקריאה ועיון שניים זה גם ריגש.

איסור בשר וחלב שונה בעצם מהותו משאר מאכלות אסורים. הוא שונה בעיקר באיסור הבישול וההנאה שבו. אין איסור לגדל תנין למרות שהוא אסור באכילה (אם כי לא נראה לי מומלץ במיוחד…) אך בשר וחלב אסור גם לבשל וליהנות. הרב הירש מאריך בהסבריו מאירי העיניים בסוגיה זו, (עיון במקור מומלץ!) אך דבריו נגעו בי עיקר במילים אלו: "ההפרדה בין בשר וחלב מטביעה את חותמה על המטבח היהודי ועל השולחן היהודי – יותר מכל שאר מאכלות אסורות, ויותר מכולן נועדה הפרדה זו להיות קול מבשר לבורא עולם, ולשוות לנגדנו בכל עת ובכל שעה את תורת ה'…"

במילים אלו כמו נפתח לי צוהר להבנת המצווה. האופן המלא בה היא מקיפה את חיינו, החל מעיצוב המטבח וקניית כלים נפרדים, ולא כלה בשיקול הצר של אכילת שניצל למול כוס הקפה החם שיאלץ לחכות.

מתברר כי הרב הירש רואה בכל הפרטים האלו שכביכול נגזרים מהמצווה לא עוד אילוצים, אלא מטרה בפני עצמה. "הרי זה מכשיר חינוכי, שברכה רבה בו בשביל טיפוח נאמנותה של החברה היהודית לאורח החיים היהודי, ולא בכדי מזכירו הכתוב כחתימה על התחיקה הסוציאלית, ה'משפטים' "

מכשיר חינוכי כזה נקרה בפניי רק אתמול, כשבן החמש אחז בידו ממתק חלבי ונזכר לפתע בארוחה הבשרית שאכל עוד בחיידר. המתנה העצומה שקיבל שבהמתנה הזו, בראיית הממתק לא כמשהו אסור באכילה אלא כמצריך המתנה, היא היא המתנה הגדולה אותה קיבל אתמול. המתנה אותה הוא קיבל אלפי שנים לפני "ניסוי המרשמלו" המפורסם.

היכולת הגדולה לדחות סיפוקים.

3 תגובות בנושא “אורחת לפרשת משפטים”

  1. קודם כל תודה רבה לדבורה שסחבה עד הנה אורחת מכובדת כל כך 🙂
    אמנם בעולמנו הוירטואלי הסחיבה הזאת דורשת בסך הכל חיבור לפס רחב,
    ועדין אורחת כמו תרצה זה סמן של כבוד לבלוג המבורך הזה.
    לעצם הדברים אהבתי מאד את מה שהובא כאן,
    ה(ה)מתנות הללו שאנחנו כל כך רגילים בהם ומשפיעים על חינוכינו באופן כה ישיר.
    ואם הרחתי סביבי ריח של אוכל זה רק כי נשארתי רעבה לעוד דבר תורה מתוק 😀
    אז תודה לך דבורה על הבלוג המקסים, ותודה לך תרצה.
    שבת שלום ומבורך.

    1. תודה רבקי 🙂
      את מוזמנת בחום להיות האורחת שלנו לאחד השבועות הקרובים.
      על איזה פרשה את בוחרת לכתוב?

  2. רעיון מקסים שהזכיר לי סיפור:
    שמעתי בהרצאה על אישה אחת, יהודייה רחוקה מאד, שהתחילה לשמור כשרות בשביל בן-זוגה שהיה בתהליכי התחזקות.
    יום אחד היא עמדה במטבח שלה, ושאלה את עצמה בייאוש: "איפה למען השם אני אמורה להכניס את הסט החלבי החדש הזה?" (אני לא יודעת אם חשבתן על זה, כולנו מתחזקות מטבח *4. בשרי, חלבי, בשרי פסח, חלבי פסח, זה דורש באמת המון מקום!)
    ואז באותו רגע היא הרגישה איך היא חלק משרשרת הדורות, מאלפי דורות של נשים שעמדו במטבח וחיפשו איפה יהיה מקום לחלבי בהפרדה מהבשרי וכו'.
    רגע של הכרה וחיבור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *