עץ השדה

Tree photo created by kjpargeter – www.freepik.com

פרשת תרומה

"ועשית מנורת זהב טהור, מקשה תיעשה המנורה, ירכה וקנה גביעיה כפתוריה ופרחיה ממנה יהיו.

וששה קנים יוצאים מצידיה, שלושה קני מנורה מצידה האחד, ושלושה קני מנורה מצידה השני." (שמות כ"ה, ל"ב)

הרב הירש מסביר על פרשיית המנורה את אחד הרעיונות היפים והמורכבים ביותר. מומלץ מאד לעיין במקור הדברים, המסגרת הקצרה המתאפשרת לנו כאן תספיק רק כדי להתבשם במעט מיופיו של הרעיון.

תסתכלו רגע בצורת המנורה, למה היא דומה?

לעץ.

גזע עולה כלפי מעלה, מתפצל לענפים, ונושא עליו גביעים (בסיס הפרח), פרחים (עלי הכותרת) וכפתורים (עמוד העלי, הנושא בתוכו את הזרע).

בואו נזכר רגע איך היתה נראית המנורה: מבסיס המנורה יוצא פרח אחד, שממנו עולה הקנה האמצעי. בטפח השישי לגובהה יש גביע, כפתור ופרח. בטפח התשיעי יש כפתור, שממנו יוצאים שני קנים, אחד מכל צד, ובראשם נרות. בטפח האחד-עשר יש כפתור נוסף ממנו יוצאים שני קנים, בטפח השלושה עשר שוב יש כפתור ממנו יוצאים שני קנים.

בשלושת הטפחים העליונים של המנורה, יש שלושה גביעים, כפתור אחד, פרח אחד, ובראש הפרח מתנוסס הנר האמצעי, שהוא הנר המרכזי.

בכל אחד מששת הקנים ישנם, כמו בנר המרכזי, שלושה גביעים, כפתור אחד, ופרח אחד, מעל כל סדרה כזו, בראש הקנה, מתנוסס נר.

העץ מתחיל לצמוח ממש משחר ילדותו של הילד.

בשלב הראשון, בבסיס המנורה יש רק פרח. הפרח הם כנפי החרות של הצמח, הפוטנציאל לצמוח, לפרוח ולעוף. עלי הכותרת שומרים על החלקים הפנימיים יותר, על פוטנציאל הצמיחה שעדיין לא התממש.

חינוכו של הילד מתמקד ביצירת רצון ושאיפה לגדול ולצמוח, ולהיות אדם שלם ובעל פרי.

בשלב השני, בשנות הנערות, מופיעים כבר גם גביע, גם כפתור וגם פרח – הנער הצעיר רוכש את היכולת להפעיל את כלי החכמה והבינה כדי לקנות בעצמו דעת ויראה המביאים לידי מעשה. עדיין יש בשלב זה רק 'סט' אחד של גביע כפתור ופרח, כי היכולת של הנער עדיין לא הגיע לשיאה.

ככל שעולה האדם בשלבי התבגרותו, מופיעים בו כוחות מסוגים שונים, הכוחות מתפצלים לענפים, תכונות שונות המקבלות דגש, אך כולן פונות מעלה, אל נר ה' המוצב בראש המנורה.

בשלב השלישי – שלב הבגרות, מופיעים בכל שבעת קני המנורה שלושה גביעים, כפתור ופרח. הגביע הוא כלי שאוסף וכונס. האדם הבוגר אוסף את כל היכולות, כל התכונות, וכל הנטיות השונות שלו למקום אחד, בתוכם הוא אוצר את כנפי החרות שלו (הפרח, עלי הכותרת) ומתוך כל זה יחד הוא מיצר את הפרי – התרמיל נושא הזרע, הקובע את צורת ההחלטות וההכרעות לקראת הבשלתם למעשים.

כל כוחות אלו יחד מופנים אל המרכז:

מתוך מעיין 'החכמה והבינה', מפתח האדם 'דעת ויראת ה' ', ומתוכם נוצרות 'עצה וגבורה' המכוונות לפעולה אחת, לנשיאת נר ה'.

2 תגובות בנושא “עץ השדה”

  1. איזה רעיון מקסים!
    מתוך מעיין 'החכמה והבינה', מפתח האדם 'דעת ויראת ה' ', ומתוכם נוצרות 'עצה וגבורה' המכוונות לפעולה אחת, לנשיאת נר ה'.
    יש כאן דרגות
    מן הסתם אפשר לפתח את זה עוד מה מוביל למה ומה גבוה ממה ומה מסמל כל דבר

    1. אכן, רבקי, הרב הירש במקור הדברים אכן מרחיב ומפרט איך כל שלב מוביל לשלב הבא, ואיך העליה בסולם הדרגות מתפתחת משלב לשלב. היריעה הקצרה לא אפשרה לי להרחיב, אך העיון במקור מומלץ בחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *