קוד פתוח – לא למתכנתים בלבד

פרשת יתרו

"ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלוקים אנשי אמת שונאי בצע, ושמת עליהם שרי אלפים שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות" (שמות, י"ח, כ"א)

קצת לפני מתן תורה, מגיע יתרו, מציע שינוי סדרים מהפכני בהעברת המשפט והדינים בין משה לעם ישראל. משה מקבל את הצעתו בשינוי קל אבל משמעותי. שמתן לב פעם להבדלים?

כאן לעיל הבאתי את הפסוק כפי שיתרו מציע את הצעתו, אך שימו לב לשינוי שמשה מכניס בדברים.

הרב הירש מקביל פסוק זה לפסוק בחומש דברים: "הבו לכם אנשים חכמים ונבנים וידעים לשבטיכם ואשימם בראשיכם", ואומר שכנראה שבפועל משה נתן לעם לבחור את שופטיו, והוא עצמו רק אישר ומינה אותם.

רש"י מפרש את הפסוק, בו מציע יתרו למשה למנות את השופטים, כך: ואתה תחזה – ברוח הקודש שעליך. את הפסוק המקביל בחומש דברים, מסביר רש"י: "שהם ניכרים לכם. שאם בא לפני מעוטף בטליתו, איני יודע מי הוא… ואם הגון הוא, אבל אתם מכירין בו, שאתם גדלתם אותו".

יש כאן שתי צורות הנהגה שמלוות את עם ישראל לאורך הדורות: השפעה מלמעלה ללמטה, והשפעה שעולה מלמטה ללמעלה.

קיבלנו את התורה לא כספר חתום ונעול, אלא כתורת חיים נושמת וחיה, שכל דור שואל, מתרץ, ועומד ומחדש בה.

תורה שבכתב לצד תורה שבעל פה.

לאורך התורה כולה אנו רואים את הדינמיקה הזו, בין נותן התורה לעם הנבחר על ידו: ה' נותן את התורה במידה מסוימת כ'קוד פתוח' – תוכנה שמשתמשיה מוזמנים להוסיף ולתרום לה כל הזמן.

אם נמשיך את הדימוי ל'קוד פתוח', גם בתכנות קוד פתוח לא כל מי שרוצה לשנות את בסיס התוכנה יכול, אלא רק מי שמסוגל להבין מה באמת קורה שם ואיך זה עובד, וקיימת מערכת בקרה על רמת ההרשאות שיש לכל משתמש. רק תארו לעצמכם שכל אדם שיודע להקליד במקלדת ינסה לשנות את בסיס התוכנה…

גם כאן יש מצד אחד הזמנה לכל אחד ללמוד ולהתפתח בתורה: "תנא דבי אליהו, מעיד אני עלי שמים וארץ, בין איש בין אשה, בין גוי בין ישראל, בין עבד בין שפחה, הכל לפי מעשיו, רוח הקודש שורה עליו"

מן הצד השני יש גם הגבלות וזהירות נדרשת. אי אפשר להיכנס לתוך הקוד ולהתחיל לשנות כל מה שרוצים, לפי מה שנראה לנכון.

חובה להכיר שיש כאן מערכת מורכבת, שעברה אלינו מדור לדור, שינויים שנעשים בה צריכים להעשות בכובד ראש.

לסיכום, כל יהודי (וכל יהודיה) מוזמן באופן אישי ממש להיכנס לעולם התורה, ללמוד ולחדש. התורה ממשיכה לצמוח עם העם, לאורך אלפי שנים. 'אמת מארץ תצמח', 'לא בשמים היא', הרבה מאד הזמנות קיבלנו – עם ישראל כולו – לגשת, להיכנס, להוסיף ולחדד.

וכגדול הזכות גם גודל האחריות.

שבת שלום, דבורה.

5 תגובות בנושא “קוד פתוח – לא למתכנתים בלבד”

  1. הפירוש השבוע נוגע באחת הנקודות הרגישות ביותר… מה מקומו של האדם ביחס לתורה, מה קשיח ועומד לעולם ומה יכול לעבור שינויים והתאמות, היכן עובר הגבול בין שינוי מתבקש לשינוי הרסני, ומי זה שבסמכותו להחליט היכן עוברים הגבולות…
    בראייה שלי, המילה המתאימה היא לא דווקא 'שינוי' אלא 'פרשנות', התורה עצמה לא משתנה, הדבר שמשתנה הוא היחס בינינו כלפיה כפי שקורה באופן טבעי במהלך הדורות – לכל דור יש עולם מושגים שונה ונקודות הנחה מציאותיות מהן הוא יוצא, ובעיניי מה שיכול במידה מסוימת לכוון את מסע החיפוש הזה הוא השאלה – מהי המשמעות אליה מכוונת התורה, מה מסתתר מאחורי הציווי.
    ושוב תודה רבה לך על ההזדמנות השבועית להעמיק בפרשה, מעריכה מאד את משימת הקודש שלקחת על עצמך

    1. אסתי, אהבתי את ההבחנה בין שינוי לפרשנות, חושבת שזה חלק מסוגיה רחבה יותר שעוסקת ב'מדע הפרשנות'/הרמניוטיקה
      שאלות כמו מה המהות של טקסט (קבועה, משתנה…)? מה היחס בין הטקסט לבין הקורא? של מי הסמכות (או בעלות) על הטקסט? ועוד.

    2. איזה רעיון יפה!
      מזל שמצאתי בסוף את המייל הזה
      אפילו אחרי שבת הוא נשאר רלונטי
      ואכן הייתי מדייקת שהתורה שבע"פ היא הקוד הפתוח

  2. אהבתי מאוד את הדימוי של קוד פתוח, מתאר במדויק את המורכבות פה, שמצד אחד הידע נגיש לכולם ומצד שני מצריך ידע, אחריות – ובהתאם לכך הבדלים בסמכות – רמות הרשאה שונות.

  3. רעיון מקסים, מובע בבהירות וכ"כ פונה אל האינדבדואל…
    מתחברת לכך שכל יהודי יכול להסיק באופן אישי מסקנות לגביו,
    אך היכן הוא הגבול מתי יהיה זה קנין אישי או העברת מסר לאומה/למתחנכים תחתינו?
    איך נדע שהפירוש שלנו הוא גילוי פנים כהלכה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *